Min fisk

Lax

description
Datum : 26.06.2009
Fångad av : Christer J
Fångad : Lögde älv
Metod : Flugfiske
Använd utrustning : Tubfluga
Längd : 112 cm
Vikt : 13,7 kg
Återutsatt? : Nej
Väder : Vacker kväll +22

Fredag kväll och klockan 21.30. Laxen gick upp och missade flugan första gången den gick över ståndplatsen. Vid nästa kast så tog den. Ställde sig och tjurade och jag gick nerströms och satte press för att få den att gå uppströms. Den började rusa uppströms, ställde sig bakom en sten och plötsligt så tappade jag kontakten med fisken. Trodde den släppt men den gick tillbaka nerströms till sin ståndplats. Sedana då jag satte press igen så satte den igång att rusa nerströms. Jag hade problem att följa med och efter ett tag så började jag bli orolig att linan skulle ta slut allt eftersom jag såg backingen minska på rullen. Slutligen stannade den upp och jag kom ikapp bara för att se den rusa vidare utför älven. Detta blev den sista långrusningen men nu stod fisken efter stranden på motsatta sidan av älven och från min strand och ut till halva strömfåran var det väldigt grunt. Fanns ingen möjlighet att få in fisken mot min strand. Fick vada ut mitt i strömmen och kunde där få grepp om stjärtspolen. Men fisken slog så jag var tvungen att lämna spöt i strömmen och även greppa fisken i gälarna för att kunna bärga den. Då jag kom upp på stranden med fisken så hade flugan lossnat och satt fast i mina byxor. Sträckan från där den tog och till den blev bärgad var c:a 400 meter. Kvällen därpå så tog jag en ny lax på samma ställe men utan denna dramatik. Nu var den betydligt mindre, 4 kg och 76 cm.